Het is praktisch onmogelijk om helemaal te stoppen met denken. Misschien lukt dit heel even en dit zal vaak pas na veel oefening kunnen gebeuren. Zelfs in dat laatste geval komt het denken al vrij snel weer terug. Het probleem is dan ook nog eens dat het denken veel sterker wordt als je probeert het niet te doen. Proberen dingen voor elkaar te krijgen doe je namelijk met je denken, je probeert dan dus met je denken minder te denken. Albert Einstein zei hierover al: je kunt een probleem niet oplossen met hetzelfde soort denken dat we gebruikt hebben toen we het probleem gecreëerd hebben. We gaan dan in cirkels lopen, dit herkent iedereen die met mindfulness begint, je doet heel hard je best en zit aan het eind net zo in je hoofd als in het begin. Het wegduwen van gedachten doen we dus met nog meer gedachten en werkt daarom niet. Wat is dan wel de oplossing? Dat verschilt per meditatie vorm. Hier  lees je daar meer over. Andere meditatie dan mindfulness? Dan kun je hier meer info vinden, ook over kundalini klachten.

mindfulness

Mindfulness en andere vormen van meditatie

Je kunt je aandacht op een extern object richten of helemaal nergens op richten. Dan komen en gaan de gedachten op de achtergrond van het object wat in je aandacht is. Mindfulness neemt het lichaam als object, omdat anders de spanningen in het lichaam blijven bestaan en ons denken uiteindelijk weer gaan kleuren. Door de spanningen te voelen kunnen ze dit niet meer onbewust doen. Met mindfulness voelen we dus het lichaam en komen de gedachten op de achtergrond van het gevoel langs. Tijdens een meditatie en tijdens de dag kunnen er dus 4 dingen gebeuren:

  1. Voelen met gedachten op de achtergrond
  2. Voelen zonder gedachten
  3. Denken met voelen op de achtergrond
  4. Denken zonder voelen

In dit filmpje kun je alvast oefenen:

Als je te hard je best doet om te voelen en niet te denken, dus voor optie 2 gaat, blijf je in je hoofd zitten. Dat komt doordat alleen je hoofd van het willen, streven en je best doen is. Je gaat dan dus denken over mindfulness, of je het wel goed doet en of het je al brengt wat je wil. Beter is het dus om te voelen zonder je best te doen, dus niet alleen maar gaat voelen omdat je niet wilt denken en van de gedachtes af wilt.

Verder gaan met mindfulness kan met onze online cursus mindfulness