Ben je de laatste tijden lusteloos, niet te genieten en moe? Je gewrichten kraken en lijken het bijna op te geven? Dan ben je waarschijnlijk minder vitaal. Zie daar! Het moment om nu echt aan je vitaliteit te werken is zojuist aangebroken. Maar eerst nog even dit: wat is vitaliteit? Met vitaliteit wordt vaak in verband gebracht met seksualiteit. Echter, wordt met vitaal zijn simpelweg bedoeld, energiek en lichamelijk maar ook geestelijk gezond zijn. Met de volgende tips kun je vitaal door het leven gaan.

vitaliteit

Voorkom stress

– Door stresssituaties zoveel als mogelijk te voorkomen, ben je een stukje dichter bij je vitaliteit. Stress is een energievreter. Je voelt je er duf en lusteloos van. Je lichaam is gedwongen om iets harder aan het werk te gaan om alle stress te verwerken. Ook gaat je immuunsysteem eraan.

Eet gezond

vitaliteit

– Er is nog altijd discussie gaande over wat gezonde voeding is. Neem dagelijks in ieder geval de juiste vitaminen en mineralen in. Raadpleeg hiervoor een diĆ«tist omdat dit des persoon is.

Beweeg veel

– Voldoende beweging zorgt ervoor dat je energie opdoet. Een uurtje lopen per dag of een half uur snellopen is een goed begin. Wil je niet speciaal uit huis? Schaf dan touwtjes aan. Spring gedurende drie minuten en je hebt er voldoende bewogen om je dag te beginnen.

Voldoende ontspanning

– Ontspanning is heel belangrijk. Je kunt immers niet te alle tijden door gaan met bijvoorbeeld werken. Een zekere mate van ontlading is essentieel. Ga daarom na wat je het beste ontspant. Denk bijvoorbeeld aan een dagje uit met vrienden of gewoon lekker op de bank een film pakken.

Alhoewel de meeste personen steeds weer voornemens hebben om aan hun vitaliteit te werken, komt het er echter niet makkelijk van. Probeer daarom een groepje samen te stellen en motiveer elkaar om samen aan de vitaliteit te werken.