Fit blijven is iets dat veel mensen over het hoofd zien tot ze uit vorm zijn en dus harder moeten werken om hun fysieke doelen te bereiken. Het werk dat je erin steekt om je lichaam gezond te houden is het echter waard, zowel in onmiddellijke resultaten als in voordelen op lange termijn. Hier zijn wat tips over fitness die je kunnen helpen nog jaren gelukkig en gezond te blijven.

Stel realistische fitness doelen door rekening te houden met de tijd die je beschikbaar hebt en je huidige niveau van lichamelijke fitheid. Door realistische doelen te stellen raak je minder snel ontmoedigd en geef je het op. Doelen helpen je ook je vorderingen bij te houden, zodat je je doelen zo nodig kunt bijstellen om een optimaal fitnessniveau te bereiken.

Iemand kan alle voordelen die hij van lichaamsbeweging krijgt maximaliseren door zijn lichaamsbeweging te variëren. Wie fit genoeg is om kilometers op een loopband te rennen, moet even goed in staat zijn om door de straten van zijn buurt te joggen. Er zullen altijd verschillende resultaten bereikt worden tussen heuveltje op rennen op een stoep en op de loopband. Door de dingen in je training wisselend te houden, is gewichtsverlies mogelijk en zal het lichaam zich niet te gewoon voelen aan een bepaalde oefening.

Meng je inname van suikers vóór het sporten. Meerdere suikers zijn beter voor een training dan vasthouden aan één soort suiker voor energie. Terwijl gefabriceerde voedingsmiddelen meestal één soort suiker bieden, kunnen natuurlijke voedingsmiddelen zoals fruit en granola je meer dan één soort suiker geven en je energieopbrengst en uithoudingsvermogen verhogen.

Houd je doelen kort en eenvoudig als je aan een nieuw fitnessprogramma begint. Je kunt jezelf gemakkelijk overweldigen als je, na een leven lang een couch potato te zijn geweest, besluit dat je 10 mijl op volle snelheid op de loopband moet kunnen rennen. Houd je doelen in het begin eenvoudig. Begin met slechts een wandeling van een paar minuten om de andere dag. Werk toe naar langere en frequentere wandelingen naarmate je vordert.

Wandelingen maken is een goede manier om veel aspecten van conditie te verbeteren. Wandelen zal de kracht in de benen verbeteren en ook het cardiovasculaire systeem. Wandelen kan ook als bijkomend voordeel hebben dat het een goede stressverlichter is. Ook kan men de moeilijkheidsgraad aanpassen door gewicht in een rugzak toe te voegen of weg te nemen.

Wil je de spiermassa vergroten? Gebruik eenvoudige wiskunde: vermenigvuldig het totale gewicht van je huidige sets met het aantal keren dat je elke set optilt. Je doel is om dat totale aantal zo veel mogelijk te verhogen. Dit kun je bereiken door meer gewicht toe te voegen, het aantal herhalingen te verhogen, of door extra sets toe te voegen.

Om je biceps bij het trainen te maximaliseren, probeer je je polsen meer te buigen. Je moet ze bij het trainen van je biceps iets naar achteren strekken en ze zo blijven houden tot de oefeningen voorbij zijn. Dit is de beste manier om de voordelen van je standaard arm curls volledig te maximaliseren.

Fysiotherapeut

In plaats van aan jezelf te denken als een stel onderdelen, denk aan jezelf als een eenheid. Een probleem dat je misschien hebt met één deel van je lichaam, je schouder of je rug, kan eigenlijk een spiersymmetrie zijn die ergens anders zit. Zoek een goede personal trainer of fysiotherapeut in Blaricum, die je een totale lichaamsevaluatie kan geven. Meer informatie over fysiotherapie vind je via de website van Fysio Masters.

Zoals eerder in het artikel gezegd, kan fit blijven hard werken zijn, maar de vruchten die je van je inspanningen plukt zijn het werk meer dan waard. Het onderhouden van een goede conditie kan je helpen een langer leven te leiden, en je helpen vollediger te genieten van het leven dat je nu hebt. Volg de adviezen die je uit dit artikel leerde om op weg te gaan naar een betere conditie.