Het hebben van zelfvertrouwen heeft vele voordelen. Want als je in jezelf gelooft, straal je dat ook uit naar je omgeving. Het helpt je niet alleen om je doelen te bereiken. Vaak zullen mensen ook positiever op je reageren.

Je kunt uitdagingen nu eenmaal gewoon beter aan als je er zelf in gelooft en ervoor gaat.  Kan jouw zelfvertrouwen wel een boost gebruiken? Met deze tips durf je de uitdaging aan te gaan!

Affirmaties: pep jezelf op

Weinig zelfvertrouwen hebben komt vaak voort uit een negatieve gedachtenspiraal. Bijvoorbeeld het voortdurend over jezelf denken dat je niet goed genoeg bent. Herken je jezelf daarin? Bedenk voor jezelf een positieve affirmatie, waarmee je dat patroon kunt doorbreken. Affirmaties zijn fijn om de dag mee te beginnen en af te sluiten. Bijvoorbeeld: Ik vertrouw op mijn eigen innerlijke wijsheid. Ik volg zelfverzekerd mijn gevoel en weet wat goed is voor mij.

Lief zijn voor jezelf

Wees eens wat liever tegen jezelf als er iets mis gaat. Probeer eens te lachen om je fouten, in plaats van negatieve kritiek te geven op jezelf. Iedereen maakt wel eens een foutje, dat is menselijk. En van fouten kun je leren.

Ook op die manier kun je jouw negatieve gedachtenspiraal doorbreken. Als je standaard reactie op een fout is “Zie je wel, ik kan ook helemaal niks goed doen”, spreek dan met jezelf af dat je de volgende keer je schouders ophaalt en dankbaar bent voor wat je van de gemaakte fout hebt geleerd.

Dankbaar zijn voor een complimentje

De kracht van dankbaarheid kun je ook buiten jezelf inzetten. Durf een compliment in ontvangst te nemen. Met bescheidenheid en complimenten wegwuiven, krijg je niet de aandacht die je verdient.

Vergelijk jezelf niet met anderen

Onzekerheid en een gebrek aan zelfvertrouwen komen ook heel vaak voort uit jezelf voortdurend vergelijken en meten met andere mensen om je heen. Stop daar mee: je kunt beter de beste versie van jezelf zijn, dan een slechte kopie van iemand anders.

En sta er ook eens bij stil wat jij eraan bijdraagt om de wereld een stukje mooier te maken. Dat is immers veel waardevoller dan iemand anders nadoen en hetzelfde toevoegen als diegene al deed.

Durf hulp te zoeken

Lukt het jou niet om in je eentje aan je zelfvertrouwen te werken? Wees dan niet te trots of beschaamd om hulp in te schakelen. Dat kan via de huisarts, maar er zijn ook verschillende therapievormen of trainingen waar je baat bij zou kunnen hebben. Denk bijvoorbeeld aan mindfulness, waarin je traint in het accepteren van wat er is en hoe het is, zonder daar een waarde aan te hangen. Of laat Bach druppels samenstellen door een deskundige op dat gebied.

Let op je lichaamshouding

Wist je dat je meer zelfvertrouwen krijgt van een ‘high power pose?’ Hierdoor zie je er niet alleen zelfverzekerder uit, maar ga jij je ook zo voelen. Doordat je letterlijk meer ruimte inneemt, je hoofd fier omhoog houdt en beide voeten stevig op de grond laat je zien dat je er mag zijn.

Voldoende lichaamsbeweging

Door regelmatig te bewegen, komt het gelukshormoon endorfine in ons lichaam vrij. Dat zorgt ervoor dat we ons sterker en zelfverzekerder gaan voelen. Ga dus lekker naar buiten, bewegen in de buitenlucht geeft ook jouw gemoedstoestand en zelfvertrouwen een oppepper.

Durf nee te zeggen

Overkomt het jou steeds weer, dat je alwéér “ja” hebt gezegd uit gewoonte? Dan baal je er vast van, dat je steeds dingen moet doen die je eigenlijk niet wilt. Het wordt tijd om je prioriteiten te gaan stellen. En oefen voor jezelf om duidelijk te kunnen zeggen: “nee, dat lukt niet”. En, je hoeft niet te verantwoorden waarom je nee zegt. Lief zijn voor jezelf, weet je nog?

Ontspannen in het leven staan

wat heb jij nodig om te ontspannen? Voor de één is dat een wandeling in de natuur. Voor de ander is dat de tijd hebben om een goed boek te lezen. Neem af en toe de tijd om te doen waar jij blij van wordt en waar jij zin in hebt. Als je ontspannen bent, straal je meer zelfvertrouwen uit.