PTSS kan ontstaan na een schokkende gebeurtenis. Je kunt hier gedurende een korte periode last van hebben, maar het kan ook zo zijn dat de klachten lange tijd aanhouden. Houden de klachten langer aan dan drie maanden? Dan kun je het beste even langs de huisarts gaan. Wat kun je nu zelf doen bij PTSS? In dit artikel vind je drie tips.

ptss
  1. Geef je leven structuur

Leven zonder structuur is voor niemand aan te raden, maar zeker niet als je last hebt van PTSS. De meeste mensen die hier last van hebben zijn ziek of werkloos. Dit zorgt voor nog minder structuur in hun leven. Het is dan enorm belangrijk om juist wel een structuur aan te brengen, omdat je anders waarschijnlijk een groot deel van de dag in bed of op de bank ligt. Maak een dagelijkse planning met niet te veel activiteiten en houd je hier dagelijks aan.

  1. Ga even wandelen voordat je gaat slapen
ptss

Beweging is sowieso goed als je last hebt van PTSS. Maar wist je dat het al helemaal goed is om voordat je gaat slapen even een rondje te wandelen? Je wordt hier rustiger van en je gaat minder piekeren. Ook krijg je even frisse lucht en zit je niet achter het beeldscherm. Zo kun je ontspannen gaan slapen.

  1. Drink voldoende water

Wist je wel dat water enorm belangrijk voor ons is? Het voert de afvalstoffen in ons lichaam af die anders zouden kunnen zorgen voor vermoeidheid, hoofdpijn en pijnklachten. Daarbij geeft water je ook energie. Zorg er daarom voor dat je elke dag minimaal 1,5 liter water drinkt. Zet eventueel een paar alarmen als reminder.